Thursday, September 19, 2019

PERCUTIAN KE MELBOURNE - DAY 3

Assalamualaikum,

17/9/19 – Sabtu

Hari ni merupakan hari ke-3 kami berada di bumi Melbourne. Untuk hari ke-3, kami decide nak pergi Great Ocean Road (GOR). Pukul 7 pagi  kami jalan kaki pergi William Street untuk ambik kereta. Kami sewa kereta dengan APEX Car Rental. Selepas buat survey, kami rase APEX ni harga die murah compare another car rental.Kalau korang ada banyak duit, korang boleh sewa kereta dengan agensi lain. Ceewaahhhh. Kami sewa kereta KIA 8 seater (incude car seat).
Untuk pergi GOR ni, aku punya OOTD adalah baju kurung. Konon-konon sambut Raya Haji kat sana.

our morning view

Perjalanan dari Melbourne City nak ke GOR ni agak jauh. Kami pergi ikut jalan belakang dan balik ikut jalan depan.Hahaha. ok maksudnya, kami akan lalu dulu Geelong instead of Port Campbell. Kalau ikut jalan belakang, perjalanan hanya ambil masa 3 jam instead of ikut jalan depan 4jam30minit.

Otw nak pergi sana, korang akan lalu ladang. Serius pemandangan die cantik dank orang akan nampak kambing biri-biri dengan lembu New Zealand tu bersepah-sepah. Bile dah penghujung, baru kita akan lalu jalan berbukit-bukit. Memang rasa nak muntah. Tapi bila dah sampai Apollo Bay tu, baru rase lega. Korang akan nampak laut (Lautan Hindi).

First stop kitorang Apollo Bay. Kat sini kitorang singgah makan kat Iluka. Iluka ni sediakan makanan makanan halal. Tapi aku tak tau la konsep halal mat saleh ni macam mana.Hahahha. So kat Iluka ni, aku order Grill Chicken. Rasa de, pergh sangat healthy!!!. Aku nak pengsan makan ayam dia. Ayam die memang tak ada rasa. Then fries die gemok-gemok. Separuh nyawa jugak la habiskan. Tapi aku kan pandai. Aku bawak sos cili dari Malaysia. Korang memang wajib bawak sos tau. Travel partner aku order fish as usual. Lepas I hour, kami teruskan perjalanan kami.

Iluka

Next stop kami Twelve Apostles. Orang ramai gile kot kat sini. Mase nak ambi gambar tu, kena cepat-cepat kalau nak gambar korang tu cantik takde orang menyelit kat belakang. Bile orang ramai sangat, mesti rasa lemas dan rimas kan. Kitorang stay sini dalam sejam je.

Twelve Apostles

Then kami gerak pergi Lorch Ard.Kat sini macam muara laut je. So kalau nak ambik gambar memang cantik. Kitorang makan bekal yang kitorang bawak je. Pukul 5 petang baru kitorang gerak balik. Kalau winter, pukul 5 petang dah gelap dah.

Pasal kereta, kitorang park dekat parking yang dekat dengan hotel. So dari parking tu, boleh jalan kaki je. Kat Melbourne ni memang susah gile nak parking. Pastu tiket parking mahal nak M****S. Better naik public transport atau jalan kaki je.